Tuesday, January 29, 2008

Haji Taman Dagang



Terkenal dengan kebal dan gagah. Semasa hayat telah berguru dengan ramai guru silat terutama Long Mamat, Cikgu Kumudin dan Pendekar Putih. Sebelum berguru dengan ketiga-tiga orang guru ini beliau telah pun terkenal dengan kehandalannya. Bapa beliau Tok Dagang ialah seorang pemburu gajah dan terkenal dengan kebal dan gagah. Beliau pernah di uji oleh bapanya dengan direjam dengan lembing ketika sedang tidur di serambi rumah setelah pulang dari merantau. Lembing itu dapat di tangkap dengan jari kaki sahaja.

Sewaktu berguru dengan Long Mamat, beliau amat dikasihi oleh gurunya dan selalu berlatih secara rahsia pada sebelah malam apabila kawan-kawannya sedang tidur. Taman Dagang selalu berpasangan dengan Hj Hamzah dalam permainan pedang kerana kedua-duanya di katakan tidak lut dengan senjata. Selepas berguru dengan Long Mamat, Taman Dagang berguru pula dengan Cikgu Kumudin yang berasal dari Alai, Melaka. Cikgu Kumudin telah di jemput penghulu Hj Abdullah untuk mengajar di Serom. Sebelum mengajar Cikgu Kumudin telah di uji oleh Pak Unggal Khalil.

Guru terakhir Taman Dagang ialah Pendekar Putih yang berasal dari Acheh. Pendekar Putih menjadi buruan Raja Acheh dan melarikan diri ke Serom. Di Serom, Pendekar Putih memohon perlindungan daripada penghulu Hj Abdullah dan tinggal rumah Taman Dagang. Beliau menurunkan ilmu pukulan dan lapis sendeng pada Taman Dagang. Walaupun pukulan yang di ajarnya sama dengan Long Mamat tidak pula di ketahui kaitan di antara Pendekar Putih yang akhirnya mashyur di Jambi. Almarhum Hj Ismail pernah bertemu dengan anak murid Pendekar Putih iaitu Hj Yusof Wilem di Festival Silat Nusantara di Johor Bharu sekitar tahun 1990 an.

Dari Taman Dagang, almarhum Hj Hamid mempelajari pukul dan lapis sendeng sewaktu berusia 15 tahun. Taman Dagang sangat tegas dalam menurunkan ilmu. Setiap satu belebat yang di pelajari mengambil masa 6 bulan. Waktu itu Taman Dagang mengajar Hj Hamid bersendirian. Antara keistimewaan Hj Taman Dagang selain kebal dan gagah ialah menewaskan lawannya yang menyerangnya dari belakang dan di dalam gelap di samping memiliki tendangan yang pantas.

No comments: