Tuesday, January 29, 2008

Long Mamat

Long Mamat memperkenalkan 'Pukulan Sendeng' setelah mempelajarinya dari bapa saudaranya di atas kapal...


Seorang Pendekar keturunan Bugis yang berasal dari Pontian, Johor. Beliaulah yang bertanggungjawab mengembangkan ilmu Pukulan Sendeng di Muar pada penghujung kurun ke-19 (1885-1910 an) Long Mamat pernah merantau ke Brunei dan Kalimantan dengan menggunakan nama atau gelaran yang berlainan pada tempat-tempat yang di singgahinya. Dari mana asal Pukulan Sendeng yang di bawanya tidaklah jelas tetapi terdapat versi cerita yang berbeza. Antara ceritanya adalah seperti berikut:

  1. Long Mamat mempelajari ilmu Pukulan Sendeng dari empat orang bapa saudaranya di atas kapal. Kisah ini telah disampaikan oleh cicit Long Mamat kepada almarhum Hj Ismail.
  2. Beliau mempelajari ilmu Pukulan Sendeng dari seorang bapa saudaranya di Parit Raja, Muar setelah ditewaskan sewaktu menguji bapa saudaranya itu. Pada ketika itu, Long Mamat telah tamat berguru dengan 39 orang guru silat. Kisah ini di ceritakan oleh seorang tua di Parit Bakar kepada almarhum Hj Ismail.

Pada awal abad ke-19 (1885-1910), Long Mamat telah dijemput oleh penghulu mukim Serom ketika itu ialah Penghulu Hj Abdullah (ninda kepada YB Dato’ Abd Ghani Osman – Menteri Besar Johor sekarang) untuk mengajar ilmu Pukulan Sendeng di Serom. Seramai 5 orang pendekar telah terpilih setelah diadakan satu pertandingan di Serom. Kelima-lima orang itu ialah Taman Dagang, Pak Unggal Khalil (adik Taman Dagang), Hj Mohd Arif Shamsu, Pak Habib dan Naib Nalang.

Selain di Serom, Long Mamat juga mempunyai ramai murid terutama di kawasan Parit Bakar hingga ke Parit Raja, Muar. Salah seorang anak murid beliau yang dapat di kesan ialah Haji Baba bin Makruf (1901-1984). Anak cucu beliau di Pontian, Johor pula mengembangkan silat Kuntau Sendeng yang di terajui oleh cucunya iaitu Penghulu Zakaria Kasim.

No comments: