Tuesday, January 29, 2008

Haji Salleh Abd Karim

Haji Salleh Abdul Karim atau lebih dikenali Kiyai Salleh atau Panglima Salleh (dalam bulatan) pernah menggempur kubu komunis sekitar tahun 1945 di Bukit Simpor...
Lebih di kenali sebagai Kiai Salleh atau Panglima Salleh, Batu Pahat. Beliau mengetuai orang-orang Melayu menangani Bintang Tiga di Batu Pahat, Johor. Panglima Salleh telah dilahirkan pada tahun 1916 di Jorak, Muar. Sepanjang hayatnya, beliau banyak berguru dengan guru agama dan persilatan. Antara guru beliau yang di ketahui ialah Kiai Mustahir, Pagoh dan Kiai Arshad al Banjari. Dari kedua-dua guru ini, beliau telah menuntut ilmu agama dan amalan perang yang berasaskan amalan ayat empat. Beliau mula memimpin orang melayu Batu Pahat pada usia 29 tahun iaitu sekitar 1945. serangan pertama ke atas kubu komunis di Bukit Simpor di buat selepas suboh pada 19 April 1945 yang d sertai oleh 38 orang penduduk kampung. Itulah kali pertama penduduk kampung menyaksikan kehebatan Panglima Salleh dala pertempuran. Panglima Salleh telah menerima almarhum Hj Hamid sebagai murid setelah di suruhnya mengerjakan kebunnya selama 6 bulan. Selepas berakhir 6 bulan barulah Panglima Salleh bertanyakan namanya dan di panggil untuk di perturunkan ilmu-ilmu keagamaan dan dalaman. Hj Hamid telah beguru dan tinggal bersama Panglima Salleh selama tiga tahun iaitu dari tahun 1946 sehingga 1949. Waktu itu almarhum Hj Hamid berusia 19 tahun.

Pada tahun 1949 Hj Hamid dan Panglima Salleh telah mengetuai dua pasukan penduduk kampung untuk memburu Mat Indera. Panglima Salleh di ketahui amat benci amalan-amalan khurafat dan karut seperti bertapa di gunung-ganang dan sebagainya. Sebelum di khatamkan, Hj Hamid telah di uji kefahaman ilmu Tauhid oleh gurunya dan di suruh beramal di dalam sebuah gua di Parit Sulong untuk mendapat ilmu dari harimau jadian. Hj Hamid faham dengan tujuan gurunya lalu menolak permintaan itu dengan cara yang baik dan menyatakan lebih baik dia beramal di masjid. Panglima Salleh yang gembira jawapan tersebut menyatakan Hj Hamid layak dikhatamkan. Menurut almarhum Hj Ismail, Hj Hamid dikhatamkan dalam kelambu oleh Panglima Salleh untuk mengelak dari di lihat oleh anak muridnya yang lain. Panglima Salleh meninggal dunia pada 21 April 1959 di hospital besar Johor Bharu kerana penyakit bengkak paru-paru. Dari almarhum Hj Hamid, amalan ayat empat ini telah di kembangkan kepada ahli-ahli PSSSM. Kesemua tokoh-tokoh yang telah di sebutkan di atas adalah susur galur guru-guru yang menurunkan ilmu kepada almarhum Hj Hamid. Guru-guru yang lain di ketahui mengajar almarhum Hj Hamid ialah Kiai Mustahir dan Panglima Lias dari Pagoh, Haji Mohd Lip Bedu (ilmu Tauhid), Hj Abdul Ghani, Dato’ Mohd Bakar (Kadi Besar, Johor), Ustaz Sulaiman Sujak dan Ustaz Ahmad Tunggal.

1 comment:

Unknown said...

Assalamualaikum. Silat Sendeng ini sebuah ilmu perang yang baik. Akan tetapi kita harus mengetahui bahawa silat sendeng bukan untuk pertarungan. kalau kita ditumbuk atau ditendang, Kami tidak boleh membalas balik. Begitulah sifat kesabaran yang diajarkan dalam silat sendeng.Al-Fatihah untuk pejuang-pejuang Melayu yang telah mati syahid. Semoga Allah memberi kami kesabaran dalam hidup kita. Amin ya rabbal-alamiin.