Thursday, September 25, 2025

Sejarah Long Mamat, Pengasas Pukulan Sendeng


Long Mamat dikenang sebagai pendekar Bugis Johor yang memperkenalkan Pukulan Sendeng di Tanah Melayu pada akhir abad ke-19. Beliau adalah tokoh silat yang bertanggungjawab mengembangkan ilmu Pukulan Sendeng di daerah Muar sekitar tahun 1885–1910. Nama sebenar Long Mamat dikatakan Mohamad bin Lena, dan keluarganya berasal dari Parit Bunga, Muar, Johor.

Namun beliau sendiri berketurunan Bugis dan pernah bermastautin di Pontian, Johor. Dalam kehidupan seharian, Long Mamat bukan sahaja mahir bersilat tetapi juga dikenali sebagai seorang guru mengaji al-Quran di kampungnya.

Latar Belakang Long Mamat

Sebagai pendekar Bugis berjiwa merantau, Long Mamat dikhabarkan pernah mengembara hingga ke Brunei dan Kalimantan (Borneo) pada zaman mudanya. Menurut cerita lisan, beliau menggunakan pelbagai nama atau gelaran berbeza di tempat-tempat persinggahannya ... mungkin atas faktor menyimpan identiti atau menyesuaikan diri dengan komuniti setempat.

Bayangkan suasana waktu itu: Johor pada hujung 1800-an masih dipenuhi warisan pendekar Melayu, dan Long Mamat muncul sebagai pelindung kampung serta pengembang ilmu tempur baharu. Reputasinya sebagai pendekar terbilang tersebar apabila ilmu Pukulan Sendeng yang diajarnya terbukti ampuh dan terus diwarisi hingga hari ini.

Walaupun tidak banyak catatan rasmi tentang tarikh lahir atau kematian beliau, masyarakat silat Johor menyanjung Long Mamat sebagai legenda persilatan yang jejaknya masih dapat dirasakan melalui anak murid dan waris-waris ilmunya.

Perlu dijelaskan juga, terdapat kekeliruan yang pernah timbul antara Long Mamat dan seorang lagi tokoh bergelar “Long Mamat” dalam dunia persilatan. Seorang pegawai istana Johor bernama Mohd Yassin bin Yunos juga dikenali sebagai Pak Long Mat Yasin, dan ada yang menyangka beliau orang yang sama dengan Long Mamat pengasas Sendeng.

Hakikatnya, mereka adalah individu berbeza .. Pak Long Mat Yasin ialah guru silat Buah Pukul Mersing (Lian Padukan), manakala Long Mamat (Mohamad bin Lena) adalah guru Sendeng 7 Hari yang memulakan susur-galur Silat Sendeng Muar.

Kekeliruan ini terjadi kerana kedua-duanya memakai gelaran “Long Mamat,” namun nasab keturunan dan aliran silat mereka tidak berkaitan langsung. Hari ini, kedua-dua nama tokoh tersebut dihormati secara terpisah oleh perguruan masing-masing ..pusara Long Mamat (Mohamad Lena) diziarahi di Pontian, Johor, sementara pusara Mohd Yassin Yunos di Endau, Mersing menjadi bukti warisan berlainan.

Salasilah Perguruan Long Mamat

Ilmu Pukulan Sendeng yang dibawa oleh Long Mamat dipercayai berasal daripada warisan keluarga dan suku Bugisnya sendiri. Terdapat dua versi cerita tentang bagaimana Long Mamat menuntut ilmu persilatan ini, menunjukkan bahawa sejarahnya banyak disampaikan melalui lisan turun-temurun.

Versi pertama mengisahkan Long Mamat mempelajari Pukulan Sendeng daripada empat orang bapa saudaranya di atas sebuah kapal.. konon sewaktu belayar, beliau berguru dengan pakcik-pakciknya yang mahir dalam ilmu sendeng.

Kisah ini diceritakan oleh cicit Long Mamat sendiri kepada Allahyarham Haji Ismail (adik Haji Abdul Hamid) yang kemudiannya merekodkannya untuk rujukan perguruan. Versi kedua pula menyatakan bahawa Long Mamat berguru dengan seorang bapa saudara di Parit Raja, Muar.

Diceritakan bahawa pada mulanya Long Mamat mencabar pakciknya itu untuk menguji kehebatan, tetapi beliau tewas. Kekalahan itu menyebabkan Long Mamat akur untuk menuntut ilmu Pukulan Sendeng daripada bapa saudaranya tersebut.

Menariknya, pada ketika itu Long Mamat sebenarnya sudah berguru dengan 39 orang guru silat dari pelbagai aliran lain! Ini menunjukkan betapa luasnya pengalaman dan pengetahuan beliau dalam dunia persilatan sebelum menemui ilmu Sendeng yang benar-benar mantap.

Menurut seorang guru pencak silat Bugis-Makassar bernama Bapak Aidinal Alrashid, aliran Sendeng sememangnya berasal dari Tanah Ugi (wilayah Bugis) di Sulawesi Selatan, Indonesia. Silat Sendeng dikatakan telah tersebar ke merata Nusantara seiring penghijrahan orang-orang Bugis dan Makassar sejak ratusan tahun lalu.

Ini bermakna, ilmu yang diturunkan kepada Long Mamat kemungkinan besar berakar umbikan silat Bugis tradisional yang dibawa masuk ke Tanah Melayu melalui keluarganya atau komuniti Bugis di Johor.

Malah, menurut Bapak Aidinal lagi, Long Mamat mempunyai seorang anak lelaki bernama Mat Koleng yang turut meneruskan usaha mengembangkan Pukulan Sendeng pada generasi seterusnya. Dalam sejarah lisan keluarga, Mat Koleng ini memainkan peranan penting memastikan silat warisan ayahnya tidak lenyap ditelan zaman.

Pendek kata, silsilah ilmu Long Mamat berasal daripada darah dagingnya sendiri .. diwarisi dalam lingkungan keluarga Bugis-Melayu lalu diperkukuh dengan pengalaman berguru dari puluhan pendekar lain. Campuran pengaruh pelbagai perguruan ini barangkali membentuk keunikan Pukulan Sendeng yang dibawa Long Mamat: ia menggabungkan kekuatan ilmu tempur Bugis dengan seni beladiri Melayu tempatan. Tidak hairanlah Long Mamat berjaya melahirkan murid-murid hebat, kerana beliau sendiri ibarat gedung ilmu silat pada zamannya.

Membangunkan Seni Pukulan Sendeng

Setelah mendalami ilmu warisan tersebut, Long Mamat memperkenalkan Pukulan Sendeng sebagai satu aliran silat tersendiri di Muar, Johor. Beliau mula mengajar secara aktif sekitar hujung kurun ke-19, dan pendekatan pengajarannya menekankan aspek tempur yang praktikal berbanding persembahan bunga silat semata-mata. Falsafah asas Pukulan Sendeng adalah pertahanan melalui serangan: menyerang lebih awal adalah sebaik-baik cara mempertahankan diri.

Dalam latihan silat sendeng tradisional, penekanan diberikan 99% kepada teknik menyerang dan hanya 1% menunggu serangan musuh. Ertinya, pesilat sendeng diasuh supaya tidak menunggu untuk diserang, sebaliknya cekap memintas gerak lawan sejurus lawan menunjukkan tanda hendak menyerang.

Prinsip ini sering diringkaskan dalam pepatah perguruan:

“capai sebelum sampai, bunuh sebelum hidup”

maksudnya, hapuskan ancaman sebelum ancaman itu sempat mencederakan kita. Falsafah yang tegas ini menjadikan Pukulan Sendeng sebuah seni beladiri yang langsung dan efektif, sesuai dengan situasi sebenar di mana nyawa atau maruah dipertahankan.

Dari segi gaya bertarung, Silat Sendeng jelas unik berbanding aliran silat Melayu yang lain. Nama “sendeng” itu sendiri bermaksud senget atau condong, merujuk kepada posisi tubuh yang sedikit mengiring ketika berhadapan lawan.

Long Mamat mengajar murid-muridnya untuk bertarung dalam kedudukan badan yang menyerong satu teknik yang ternyata amat strategik. Dengan posisi tubuh menyendeng, pesilat dapat melindungi tujuh bahagian anggota badan yang paling vital daripada serangan, termasuk bahagian muka, halkum (leher), dada, ulu hati, rusuk, perut dan kemaluan.

Bahagian-bahagian ini dilindungi oleh posisi bahu dan lengan pesilat yang mengiring, sekali gus mengecilkan sasaran yang terdedah kepada lawan. Sikap tubuh mengiring ini juga memudahkan pesilat sendeng melakukan serangan balas secara pantas dan mengejut dari sudut yang lawan tidak jangka. Dalam kata lain, gerak Silat Sendeng menggabungkan taktik mengelak sambil memukul dalam satu pergerakan..

Pesilatnya lincah mengalih badan keluar dari garis serangan lawan, namun segera membalas dengan pukulan sudut serong yang padu. Gabungan teknik inilah yang menjadi “buah pukul” utama dalam Pukulan Sendeng.

Di samping aspek fizikal, budaya dan nilai tempatan turut mempengaruhi pembangunan Silat Sendeng Long Mamat. Seperti kebanyakan perguruan silat Melayu, latihan rohani dan adab turut ditekankan ..contohnya, Long Mamat sendiri dikenali sebagai individu beragama yang mendekatkan silat dengan syariat Islam (beliau seorang guru al-Quran).

Prinsip seperti berani kerana benar, mempertahankan yang lemah, dan hormat kepada guru diwarisi dalam perguruan ini sesuai dengan nilai masyarakat Melayu. Malah, keberanian Long Mamat merantau dan menggunakan nama samaran di perantauan menunjukkan kemahirannya menyesuaikan diri dengan budaya setempat di luar Johor.

Dari Brunei hingga Kalimantan, mungkin ada unsur budaya tempatan yang diserap ke dalam cara beliau mengajar.. hal ini sukar dipastikan, tetapi hakikat beliau boleh diterima di mana pun beliau pergi menunjukkan fleksibiliti pendekatan Long Mamat.

Kita juga boleh melihat pengaruh seni beladiri lain dalam Pukulan Sendeng hasil jaringan pergaulan Long Mamat dengan ramai guru silat. Contohnya, di Johor waktu itu terdapat aliran Kuntau (perkataan kuntau sering dikaitkan dengan silat berunsur China) dan juga silat dari Melaka seperti Kuntau Teluk Mas.

Long Mamat sendiri pernah menguji kehebatan bapa saudaranya (mungkin mahir kuntau) sebelum berguru dengannya. Murid-murid Long Mamat selepas itu ada yang berguru pula dengan pendekar lain misalnya Haji Hassan Pendekar (salah seorang keturunan perguruan ini) pernah belajar dengan Haji Dollah di Telok Mas, Melaka.

Semua elemen ini kemudiannya diadun oleh generasi seterusnya ke dalam Silat Sendeng. Hasilnya, prinsip sendeng Long Mamat bukan wujud dalam vakum; ia tumbuh dalam ekosistem persilatan Johor-Riau yang kaya. Gerak sendeng digabung dengan teknik kuntau tempatan, ditambah pula latihan senjata tradisional (seperti keris, parang, tekpi) yang sememangnya diajar dalam perguruan Melayu Johor pada masa itu.

Oleh itu, Pukulan Sendeng berkembang sebagai satu seni bela diri lengkap .. ada tangan kosong, ada senjata, ada seni (seni tari silat tetap diajar sebagai asas), dan ada beladiri tulen. Long Mamat berjaya membangunkan Pukulan Sendeng sebagai warisan yang seimbang antara kehalusan seni dan ketangkasan tempur, selari dengan jiwa masyarakat Melayu Johor ketika itu.

Perkembangan Silat Sendeng Selepas Era Long Mamat

Selepas zaman Long Mamat, ilmu Pukulan Sendeng terus subur melalui murid-murid beliau dan seterusnya melalui penubuhan perguruan rasmi. Sekitar awal abad ke-20, Long Mamat telah diundang khas oleh Penghulu Mukim Serom, Muar (Penghulu Haji Abdullah) untuk mengajar ilmu Pukulan Sendeng di kawasan tersebut.

Atas inisiatif penghulu, satu pertandingan silat diadakan di Serom bagi mencari pendekar terbaik yang layak berguru dengan Long Mamat. Hasilnya, lima orang pendekar terpilih sebagai anak murid utama Long Mamat di Serom.

Mereka termasuk Haji Taman bin Dagang, adiknya Pak Unggal Khalil, Haji Mohd Arif bin Shamsu, Pak Habib, dan Naib Nalang. Kelima-lima pendekar inilah kemudiannya menjadi tenaga penyebar awal Silat Sendeng di Muar dan kawasan sekitarnya. Di luar Serom, Long Mamat juga mengajar ramai murid di sepanjang kawasan Parit Bakar hingga Parit Raja di Muar, menunjukkan pengaruhnya merata di kampung-kampung situ.

Salah seorang murid beliau yang dikenalpasti di Parit Samsu, Muar ialah Haji Baba bin Makruf (1901–1984). Haji Baba ini menjadi antara pewaris awal Pukulan Sendeng dan meneruskan perguruan di Muar pada pertengahan abad ke-20.

Selain itu, di Pontian (kampung halaman Long Mamat sendiri), anak-cucu Long Mamat turut mengembangkan silat warisan ini. Cucu beliau, Penghulu Zakaria bin Kasim, diketahui mengetuai perguruan Silat Kuntau Sendeng di Pontian, Johor, meneruskan legasi keluarga Long Mamat di sana. Ini bermakna, sepeninggalan Long Mamat, wujud sekurang-kurangnya dua saluran utama penyebaran Silat Sendeng .. satu melalui murid-murid beliau di Muar, satu lagi melalui waris keturunannya di Pontian.

Dari murid-murid Long Mamat inilah lahir generasi mahaguru Silat Sendeng yang tersohor pada abad ke-20. Contohnya, dua murid Serom tadi .. Haji Taman Dagang dan Haji Mohd Arif Shamsu .. kemudiannya menjadi guru kepada keluarga Haji Hamzah di Sungai Mati, Muar.

Haji Taman (Tamam) Dagang digelar pendekar kebal dan mengajarkan buah Sendeng manakala Haji Mohd Arif Shamsu mengajarkan ilmu Pukulan Tujuh Hari (satu cabang lanjutan sendeng) kepada generasi seterusnya. Mereka berdua inilah guru-guru kepada Allahyarham Haji Abdul Hamid bin Haji Hamzah, tokoh yang kemudiannya mengasaskan Perguruan Seni Silat Sendeng Muar secara rasmi.

Haji Abdul Hamid (lebih dikenali sebagai Pak Hamid Sungai Mati) mulai belajar silat sejak kecil daripada datuk saudaranya Haji Hassan Pendekar, kemudian berguru pula dengan Haji Taman Dagang dan Haji Arif Shamsu sekitar tahun 1940-an.

Dengan ijazah langsung daripada murid Long Mamat itu, Haji Hamid mengembangkan Silat Sendeng secara tersusun di Sungai Mati, Muar. Menjelang tahun 1950-an, beliau menamakan perguruannya Silat Sendeng Muar dan aktif melatih ramai anak murid di Johor dan negeri-negeri berdekatan.

Haji Hamid mengekalkan ajaran Pukulan Sendeng seperti asal Long Mamat, disamping memasukkan modul pelajaran silat lain (seperti tari silat asas, Kuntau Telok Mas dan Sendeng 7 Hari) dalam silibus perguruan untuk melengkapkan kemahiran pesilat.

Selama hampir 60 tahun beliau berjuang menyebarkan Silat Sendeng, sehinggalah beliau meninggal dunia pada 19 Mei 1990 dalam usia 63 tahun. Al-Fatihah buat Allahyarham Haji Hamid, jasanya mewariskan ilmu ini sangat besar.

Selepas pemergian Haji Hamid, kepimpinan Silat Sendeng diambil alih oleh adik beliau, Allahyarham Haji Ismail bin Haji Hamzah, sebagai Guru Utama yang baru. Di bawah Haji Ismail, pada 11 Julai 1992 perguruan ini didaftarkan secara rasmi dengan nama Pertubuhan Seni Silat Sendeng Malaysia (PSSSM).

Ketika pendaftaran, PSSSM disertai oleh gabungan 7 negeri iaitu Johor, Melaka, Pahang, Perak, Kuala Lumpur, Selangor dan Negeri Sembilan. Ini menunjukkan betapa luasnya Silat Sendeng telah berkembang bukan lagi terhad di Muar sahaja, malah telah bertapak di banyak negeri lain.

Sekitar awal 2000-an, PSSSM terus membuka gelanggang di negeri Pantai Timur dan Borneo pula, seperti di Kelantan, Sabah dan Labuan. Silat Sendeng mula dipertandingkan dalam kejohanan silat kebangsaan dan PSSSM giat menganjurkan aktiviti seperti Sendeng Full Contact (pertandingan tempur) untuk mempopularkan lagi seni warisan ini.

Haji Ismail Hamzah memimpin sehingga beliau wafat pada 2002, kemudian Guru Utama disandang oleh Haji Ismail Sa'din (Tok Sidang). Di peringkat kebangsaan, Silat Sendeng kini diiktiraf sebagai salah satu warisan seni bela diri Melayu yang tersusun dengan adanya pertubuhan rasmi, kurikulum lengkap, dan ribuan ahli berdaftar.

Menjelang tahun 2020-an, Silat Sendeng di Malaysia terus berkembang demi memastikan warisan Long Mamat kekal utuh dan tidak berpecah-belah.

Tidak dapat dinafikan, pecahan-pecahan perguruan Sendeng memang wujud setelah sekian lama berkembang. Terdapat pelbagai versi atau aliran Sendeng yang muncul di merata tempat, hasil penyebaran ilmu ini merentasi sempadan geografi.

Di Semenanjung Malaysia sendiri, selain PSSSM (Sendeng Muar), ada kelompok yang menamakan aliran mereka Sendeng Asli, Sendeng Kuno, Sendeng Pesaka, Sendeng Warisan dan sebagainya .. namun hampir semuanya tetap merujuk kepada Long Mamat sebagai tokoh asal dalam salasilah keilmuan mereka.

Di Pontian misalnya, Silat Kuntau Sendeng warisan keluarga Long Mamat masih diamalkan seperti yang disebut terdahulu. Manakala di luar negara, konsep “sendeng” turut berakar di beberapa kawasan Nusantara. Kalimantan Barat (Borneo) contohnya mempunyai perguruan dikenali sebagai Silat Sendeng Pukol Tujoh di Pontianak.

Nama “Pukol Tujoh” ini mengingatkan kita kepada Pukulan Tujuh Hari, seakan ada hubungan dengan teknik sendeng lanjutan yang dibawa Long Mamat dahulu. Begitu juga di Sumatera dan Jakarta (Betawi), terdapat silat yang menggunakan nama Sendeng menandakan konsep sendeng telah bercambah melalui perantauan orang Bugis-Melayu ke sana.

Walaupun aliran-aliran ini berkembang mengikut acuan guru masing-masing, asas persamaan mereka ialah prinsip bertarung dalam posisi sendeng dan falsafah “menyerang dulu” yang sinonim dengan gaya Long Mamat. Dengan kata lain, warisan Long Mamat telah bercabang menjadi ratusan anak sungai, tetapi hulu asalnya tetap satu.

Akhir kata, kisah Long Mamat selaku pengasas Pukulan Sendeng membuktikan bagaimana satu individu boleh membawa pengaruh besar dalam dunia persilatan Melayu. Dari sebuah kampung di Johor, ilmu yang beliau warisi dan sebarkan kini menjadi khazanah budaya merentasi negeri dan negara.

Gaya bahasa mungkin santai di sini, tapi penghormatan kita kepada Long Mamat tetap tinggi .. sebagai pendekar lagenda yang mewariskan ilmu mempertahankan diri kepada generasi kita. Walaupun zaman telah berubah, semangat dan falsafah Silat Sendeng peninggalan Long Mamat terus hidup.

Para peminat silat dan warisan Melayu kini dapat mempelajari Silat Sendeng di gelanggang-gelanggang seluruh Malaysia, tanpa lupa akar usulnya. Setiap kali seorang murid bersilat sendeng dalam gelanggang, secara tak langsung dia sedang menghidupkan kembali legasi Long Mamat, pendekar Bugis Johor yang namanya akan terus disebut-sebut dalam sejarah persilatan tanah air. Semoga warisan ini akan terus berkembang mekar dan bersatu hati, agar Pukulan Sendeng kekal menjadi kebanggaan kita bersama untuk generasi yang akan datang. Wallahua’lam.

Al-Fatihah..buat semua guru-guru lagenda..silat sendeng...

SUMBER dari PSSSM2014

No comments: